10 Φεβρουαρίου 2025
5η Συνάντηση (10/2/2025)
03 Φεβρουαρίου 2025
4η Συνάντηση (3/2/2025)
Α. Η Ελένη Βασιλείου-Βαρούδη εισηγήθηκε το θέμα: Καιρός, ο θεός της ευτυχούς στιγμής.
02 Φεβρουαρίου 2025
27 Ιανουαρίου 2025
3η Συνάντηση (27/1/2025)
Α. Η Ντίνα Παπούδα εισηγήθηκε το θέμα: Ζαν ντ' Ορμεσσόν, η ιστορία του περιπλανώμενου Ιουδαίου: το πρόσωπο διασχίζει τον χρόνο.
Β. Η Μαρία Αναγνωστίδου εισηγήθηκε το θέμα: Το πρόσωπο: ο πυρήνας του Αστικού Δικαίου.
20 Ιανουαρίου 2025
2η Συνάντηση (20/1/2025)
A. Ο Ανδρέας Γκένιος εισηγήθηκε το θέμα: Λουκάς Σαμαράς: Σκηνοθετώντας την εικόνα του.
Την εισήγηση και την συζήτηση συντόνισε η Ντίνα Παπούδα.
Β. Η Μαρία Αναγνωστίδου εισηγήθηκε το θέμα: Το Πρόσωπο και ο Χρόνος: συμμετρίες και ασυμμετρίες.
19 Ιανουαρίου 2025
Fayum
Η συλλογή ρωμαϊκών πορτρέτων 2.000 ετών που ανακαλύφθηκαν στις αιγυπτιακές νεκροπόλεις είναι ένα συναρπαστικό μείγμα ρωμαϊκών, ελληνικών και αιγυπτιακών πολιτιστικών παραδόσεων. Αυτά τα έργα, που συχνά αναφέρονται ως πορτρέτα Fayum (πήραν το όνομά του από τη λεκάνη Φαγιούμ όπου βρέθηκαν πολλά), είναι από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα αρχαίας ταφικής τέχνης. Χρονολογούνται από τη ρωμαϊκή περίοδο στην Αίγυπτο (1ος-3ος αιώνας μ.Χ., δίνουν μια ζωντανή και προσωπική ματιά στις ζωές ατόμων πριν από χιλιετίες.
Αυτά τα πορτρέτα ήταν ζωγραφισμένα σε ξύλινα πάνελ ή λινά σάβανα και ήταν συνδεδεμένα με μούμιες, καλύπτοντας το πρόσωπο του νεκρού. Σε αντίθεση με τις εξιδανικευμένες απεικονίσεις που συχνά παρατηρούνται στην παλαιότερη αιγυπτιακή τέχνη, αυτά τα πορτρέτα είναι ιδιαίτερα ρεαλιστικά, αποτυπώνοντας μοναδικά χαρακτηριστικά προσώπου, χτενίσματα και εκφράσεις, που τα κάνουν να φαίνονται εξαιρετικά μοντέρνα. Η χρήση τεχνικών encaustic (χρωματισμένο κερί) ή tempera paint έδωσε στα πορτρέτα μια φωτεινή και ζωντανή ποιότητα.
Τα άτομα που απεικονίζονται ήταν συχνά πλούσια μέλη της ρωμαϊκής αιγυπτιακής κοινωνίας, αναμειγνύοντας ρωμαϊκά ρούχα, χτενίσματα και κοσμήματα με αιγυπτιακές ταφικές παραδόσεις. Αυτή η συγχώνευση πολιτισμών αντανακλά την κοσμοπολίτικη φύση της Αιγύπτου υπό ρωμαϊκή κυριαρχία. Η προσεκτική λεπτομέρεια των ενδυμάτων και των διακοσμητικών προσφέρει επίσης εικόνα της μόδας και της κοινωνικής υπόστασης της εποχής.
Αυτά τα πορτρέτα δεν αποτελούσαν μόνο απόδειξη καλλιτεχνικής δεξιότητας αλλά εξυπηρετούσαν και έναν βαθιά προσωπικό και πνευματικό σκοπό, εξασφαλίζοντας ότι η ταυτότητα του νεκρού διατηρείται στη μεταθανάτια ζωή. Σήμερα θεωρούνται μερικά από τα πιο αξιοσημείωτα σωζόμενα παραδείγματα ελληνορωμαϊκών πορτρέτων και στεγάζονται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο, προσφέροντας μια διαχρονική σύνδεση με τους ανθρώπους της αρχαιότητας.
18 Ιανουαρίου 2025
1η Συνάντηση (13/1/2025)
Στην πρώτη φετινή διαδικτυακή μας συνάντηση ξεκινήσαμε με ένα τιμητικό αφιέρωμα στην εικαστικό Παυλίνα Καζαντζίδου-Δώδου, την οποία και γνωρίσαμε καλύτερα στο 1ο διαδικτυακό "ποιητικό" περί λευκού project το 2021.
Στην εναρκτήρια αυτή συνάντηση προσκεκλημένοι ήταν: όσες/όσοι συμμετείχαν στην 1η εκείνη συνάντηση, τα άτομα που συμμετέχουν στο φετινό project, μέλη του ΔΣ του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Σερρών, και κάποιες φίλες.
Α. Χαιρετισμός του Παναγιώτη Αναστασιάδη, αντιπροέδρου του Συλλόγου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών Σερρών
Β. Σύντομη γνωριμία μας
Β. Σύντομη αναδρομή στα διαδικτυακά project από το 2021 και μετά.
Γ. Προβολή video για την Παυλίνα Καζαντζίδου-Δώδου και ειδικότερα τις φιλοτεχνημένες με κασσίτερο ευχετήριες συνήθως κάρτες της, τα μικρά "κοσμήματα" (17΄) και συζήτηση
Δ. Στο φετινό project συμμετέχουν:
Μαρία ΑναγνωστίδουΘεολόγης ΑνδρονίδηςΓιώργος ΑποστολίδηςΕλένη Βασιλείου-ΒαρούδηΑνδρέας ΓκένιοςΜαριάννα ΔώδουΔέσποινα Καϊτατζή-ΧουλιούμηΙωσήφ ΜανίκηςΧριστίνα ΠαπαδημητρίουΝτίνα ΠαπούδαΒασίλης Τριγωνίδης-Καράδαης
-
Στην πρώτη φετινή διαδικτυακή μας συνάντηση ξεκινήσαμε με ένα τιμητικό αφιέρωμα στην εικαστικό Παυλίνα Καζαντζίδου-Δώδου, την ο ποία και γνω...
-
John Cage: 4'33'' / Petrenko · Berliner Philharmoniker Α. Η Ελένη Βασιλείου-Βαρούδη εισηγήθηκε το θέμα: Καιρός, ο θεός της ευ...
-
Ooh La La, Faces A. Ο Ανδρέας Γκένιος εισηγήθηκε το θέμα: Λουκάς Σαμαράς: Σκηνοθετώντας την εικόνα του . Την εισήγηση και την συζήτηση συν...